Sådan bestiller du DOT SMS-billetter
Send en SMS til 1415 og få billetten sendt som SMS til din telefon.
Bestilling af DOT SMS-billetter
Du kan købe DOT SMS-billetter til rejser på hele Sjælland, Lolland-Falster og Møn. Ved køb af en DOT SMS-billet trækkes betalingen over din telefonregning. Du kan købe op til 8 zoner. Du skal have et +45 telefonnummer for at bruge servicen.
Sådan bestiller du en DOT SMS-billet på 2-8 zoner
1. Send en SMS til 1415 med følgende information:
- Startzone, station eller busstoppested
- Antal zoner
- Kundetype (voksen, barn, hund - eller v, b, h). Hvis du ikke angiver kundetype, går vi automatisk ud fra, at du ønsker en voksenbillet.
Eksempler:
Voksenbillet til 2 zoner fra Kongens Nytorv: "Kongens Nytorv 2 v" eller ”1 2”
Børnebillet til 4 zoner fra zone 30: "30 4 barn" eller "30 4 b"
Hundebillet til 3 zoner fra Nørreport station: ”Nørreport st. 3 hund” eller ”1 3 h”
Hvis stationen eller busstoppestedet har flere zoner, adskilles de på følgende måder: ”88/98/99” eller ”88-98-99” eller ”88,98,99”
2. Du modtager nu en SMS, der viser din bestilling. Dette er ikke din billet. Besvar denne SMS med JA inden for 1 minut for at gennemføre købet. Du kan også fortryde bestillingen ved at svare STOP inden for 1 minut.
Hvis du gentagne gange undlader at svare på bestillingen, vil dit nummer blive spærret for køb af DOT SMS-billet.
3. Du modtager nu selve billetten i en ny SMS.
Husk! Billetten er først gyldig, når du har modtaget den på mobilen.
Kvitteringer
Videresendelse af DOT SMS-billet er ikke tilladt
DOT SMS-billetten er kun gyldig på det telefonnummer, hvortil den er købt. Det er ikke lovligt at ændre i, kopiere eller videresende DOT SMS-billetter. Videresendelse betragtes som dokumentfalsk, der politianmeldes.
Ønsker du at købe DOT SMS-billet til flere personer, skal de købes enkeltvis.
Det er først muligt at bestille billet nummer to, når du har modtaget den første.
Husk: Billetten skal være købt i påstigningszonen og modtaget på din mobiltelefon, inden du stiger på bus, tog eller metro. Hvis du ikke modtager din DOT SMS-billet inden for få minutter, skal du bestille en ny, eller købe billet i DOT Billetter app, billetautomat, hos buschaufføren eller betjent salg.
Bestilling af øvrige billettyper
Tilkøb til Pendlerkort
Hvis du allerede har gyldigt pendlerkort, kan du købe en tilkøbsbillet til dit pendlerkort (1 zone) på følgende måde:
Eksempler:
Voksen Tilkøbsbillet til pendlerkort fra zone 30: "30 1 t v" eller bare "30 1 t"
Barn Tilkøbsbillet til pendlerkort fra zone 4: "4 1 t b"
Cykelbillet Metro
For at købe Cykelbillet Metro sender du startzone eller station eller busstoppested samt bogstavet ”c” til 1415.
Eksempel:
”1 c”.
Cykelbillet Metro købt alene er gyldig i zone 01-04 (kun gyldig til Metroen) 1 time 30 minutter.
Du kan også bestille en voksen- eller børnebillet og en Cykelbillet Metro i samme SMS ved at tilføje et "c" til din bestilling.
Eksempel:
"1 3 c v" or simply ”1 3 c” (3 zoner voksenbillet + Cykelbillet Metro fra zone 1) eller "1 3 c b" (3 zoner børnebillet + Cykelbillet Metro fra zone 1)
Bemærk: Her kan du læse om regler for cykelmedtagning. Læs reglerne her
DSB 1' Regionaltog tillæg
DSB 1’ Regionaltog tillæg giver adgang til regionaltog på Sjælland (ikke IC eller IC Lyn). Den er gyldig til 8 zoner i 2 timer 45 minutter.
Den bestilles ved at sende startzone eller station og teksten ”regionaltog” eller "first" til 1415.
Eksempel:
”Hellerup st. regionaltog”.
Læs mere om DSB 1’ på www.dsb.dk/dsb1
Hvor finder jeg min startzone?
Her kan du få hjælp til at finde din startzone.
Hvis du rejser fra et busstoppested, kan du indtaste stoppestednummeret i stedet for en startzone.
Stoppestedsnummeret finder du på infotavlen på stoppestederne. Ved bestillingen skal du skrive et S foran stoppestedsnummeret, f.eks. "S552".
Hvis du bestiller en billet fra en station, så tilføj "st", eksempelvis "Vesterport st".
Hvis du indtaster et stednavn på et busstoppested i stedet for startzonenummeret (fx "Nygade"), og der der er flere steder på Sjælland og øerne med stednavn "Nygade", så vil du blive bedt om at vælge, hvilket område stednavnet befinder sig i.
Undtagelser for at købe DOT SMS-billet
Følgende mobilabonnementer kan ikke købe DOT SMS-billetter over telefonregningen:
- Mobiltelefonnumre, der er spærret for køb via SMS (indholdstakserede SMS’er)
- Telefonnumre med udenlandsk abonnement (andre landekoder end +45)
- Telefoner med Telia-taletidskort. Visse mindre teleselskaber kan desuden være undtaget (tjek hos teleselskabet)
- Taletidskort med en saldo under det beløb, man vil købe billet for.
Spærring for køb af billet
Trafikselskaberne kan ved begrundet mistanke om misbrug, eller forsøg på misbrug, spærre dit mobilnummer for køb af mobilbilletter via SMS.
Misbrug af systemet kan f.eks. være flere bestillinger, der ikke bekræftes, køb efter påstigning, videresendelse af billetter eller lignende. Spærrede kunder vil fortsat kunne købe mobilbilletter i DOT Billetter app, automater og med rejsekort. Ved misbrug af systematisk eller særlig grov karakter kan kunders mobilnummer dog også blive spærret for køb i DOT Billetter app.
Klager over spærring kan rettes til DOT Kundecenter.
Brug for hjælp?
Ring til os på tlf. 7015 7000