Køb din billet i en SMS

Sådan køber du en DOT SMS-billet
- Du køber en billet på SMS ved at sende en besked til 1415 med oplysninger om, hvor og for hvem billetten skal gælde.
Billetten er først gyldig, når du har modtaget den på mobilen og gælder med det samme.
I SMS'en til 1415 skal du angive:
- Det sted du starter fra:
startzone (fx. 32) eller
station (fx. Nørreport) eller
busstoppested (fx. Damhustorvet)
- Antal zoner (fx 3)
- Kundetype:
voksen (voksen eller v)
barn (barn eller b)
hund (hund eller h)
cykel (cykel eller c)
- Tillæg til DSB 1', regionaltog eller tilkøb til pendlerkort (t) - Du modtager nu en SMS, der viser din bestilling. Det er ikke din billet.
- Besvar denne SMS med JA inden for 1 minut for at gennemføre købet. Du kan også fortryde bestillingen ved at svare STOP inden for 1 minut.
- Herefter får du din billet tilsendt i en SMS. Billetten er først gyldig, når du har modtaget den på mobilen.
Eksempler
- Voksenbillet til 2 zoner fra Kongens Nytorv
Skriv: Kongens Nytorv 2 v eller 1 2 - Børnebillet til 4 zoner fra zone 30
Skriv: 30 4 barn eller 30 4 b - Hundebillet til 3 zoner fra Nørreport station
Skriv: Nørreport st. 3 hund eller 1 3 h
Billetter du kan købe på SMS
Her er de billetter, du kan købe i en SMS til rejser med bus, tog og metro på Sjælland, Lolland-Falster og Møn.
Enkeltbillet (2-8 zoner)Skal du købe billetter til flere, skal du købe hver billet enkeltvis. Eksempler
DSB 1' tillæg (RE)Har du billet eller kort til et regionaltog, kan du købe DSB 1’ Regionaltog (RE) tillæg, som er gyldig til 8 zoner i 2 timer og 45 minutter. Eksempel
| Tilkøb til pendlerkortDu kan rejse 1 zone længere end dit pendlerkort er gyldigt med en tilkøbsbillet. (Tilkøbsbilletter kan kun anvendes som supplement til pendler-/månedskort, ikke som enkeltbilllet.) Eksempler
| Cykelbillet MetroEn Cykelbillet Metro er gyldig i metroen i 1 time og 30 minutter. Den kan købes enten som en billet for sig selv eller i kombination med en enkelt billet til voksen eller barn. Eksempler
|
Enkeltbillet (2-8 zoner)
Skal du købe billetter til flere, skal du købe hver billet enkeltvis.
Eksempler
- Voksenbillet til 2 zoner fra Kongens Nytorv
Skriv: Kongens Nytorv 2 v eller 1 2 v - Børnebillet til 4 zoner fra zone 30
Skriv: 30 4 b
DSB 1' tillæg (RE)
Har du billet eller kort til et regionaltog, kan du købe DSB 1’ Regionaltog (RE) tillæg, som er gyldig til 8 zoner i 2 timer og 45 minutter.
Eksempel
- DSB 1' Regionaltog tillæg fra zone 110
Skriv: 110 regionaltog
Tilkøb til pendlerkort
Du kan rejse 1 zone længere end dit pendlerkort er gyldigt med en tilkøbsbillet. (Tilkøbsbilletter kan kun anvendes som supplement til pendler-/månedskort, ikke som enkeltbilllet.)
Eksempler
- Voksen Tilkøbsbillet i zone 30
Skriv: 30 1 t v - Barn Tilkøbsbillet i zone 4
Skriv: 4 1 t b
Cykelbillet Metro
En Cykelbillet Metro er gyldig i metroen i 1 time og 30 minutter.
Den kan købes enten som en billet for sig selv eller i kombination med en enkelt billet til voksen eller barn.
Eksempler
- Cykelbillet fra zone 2
Skriv: 2 c - Enkeltbillet til en voksen og Cykelbillet til 3 zoner fra zone 1
Skriv: 1 3 c v - Enkeltbillet til et barn og en Cykelbillet til 2 zoner fra zone 4
Skriv: 4 2 c b
Spørgsmål til SMS-billetter
1. Send en SMS til 1415 med oplysninger om, hvem der rejser, hvor du rejser fra og i hvor mange zoner. Billetten er gyldig, når du har modtaget den på mobilen.
-
- Startzone, station eller busstoppested
- Antal zoner
- Kundetype: voksen (voksen eller v), barn (barn eller b), hund (hund eller h) eller cykel (cykel eller c).
- Evt. tillæg til DSB 1' (regionaltog eller first) eller tilkøb til pendlerkort (tilkøb eller t)
Hvis du ikke angiver kundetype, går vi ud fra, at du ønsker en voksenbillet.
Eksempler:
Voksenbillet til 2 zoner fra Kongens Nytorv: "Kongens Nytorv 2 v" eller ”1 2”
Børnebillet til 4 zoner fra zone 30: "30 4 barn" eller "30 4 b"
Hundebillet til 3 zoner fra Nørreport station: ”Nørreport st. 3 hund” eller ”1 3 h”Hvis stationen eller busstoppestedet har flere zoner, adskilles de på følgende måder: ”88/98/99” eller ”88-98-99” eller ”88,98,99”
2. Du modtager nu en SMS, der viser din bestilling. Det er ikke din billet. Besvar denne SMS med JA inden for 1 minut for at gennemføre købet. Du kan også fortryde bestillingen ved at svare STOP inden for 1 minut.
Hvis du gentagne gange undlader at svare på bestillingen, vil dit nummer blive spærret for køb af DOT SMS-billet.
3. Du modtager nu selve billetten i en ny SMS.
Husk! Billetten er først gyldig, når du har modtaget den på mobilen.
-
Hvis du rejser fra et busstoppested, kan du indtaste stoppestednummeret i stedet for en startzone.
Stoppestedsnummeret finder du på infotavlen på stoppestederne. Skriv et S foran stoppestedsnummeret i din besked til 1415 fx s552.
Hvis du bestiller en billet fra en station, så tilføj "st", eksempelvis Vesterport st.
Hvis du indtaster et vejnavn på et busstoppested i stedet for startzonenummeret (fx "Nygade"), og der er flere steder på Sjælland og øerne med stednavnet "Nygade", så vil du blive bedt om at vælge, hvilket område stednavnet befinder sig i.
Når du har modtaget din SMS-billet på din mobiltelefon, kan du stige på bussen, toget eller metroen. Hvis du ikke modtager SMS-billetten inden for få minutter, skal du bestille en ny, eller købe billet i DOT Billetter app, i billetautomat, hos buschaufføren eller i betjent salg.
Billetten skal være aktiv, så du kan fremvise den ved billetkontrol. Du risikerer at få en kontrolafgift, hvis du køber billetten efter påstigning i toget/bussen/metroen.
Det er kun muligt at købe DOT SMS-billetter til en person af gangen. Hvis du skal købe en SMS-billet til flere, skal du købe dem enkeltvis.
Det er først muligt at bestille billet nummer to, når du har modtaget den første.
Ja, du kan godt få en kvittering på dine SMS-billetter.
Har du købt billetterne før den 18. januar 2023, skal du skrive til os og specificere hvilke kvitteringer, du gerne vil have.
Er det ikke så længe siden, du købte dine billetter, kan du bestille kvitteringer for en måned ad gangen:
1. Send en SMS til 1415 med følgende information:
- ”Kvittering” eller ”K”
- Måned. Formateksempler: ”februar”, ”02” eller ”2” for februar
- Din e-mailadresse
Eksempel:
Kvittering for alle SMS-billetkøb i november skal sendes til e-mailadressen aa.bb@cc.dk: "K 11 aa.bb@cc.dk"Bemærk, at det kun er muligt at bestille kvitteringer for køb foretaget det seneste år. Hvis du fx befinder dig i maj 2023 og bestiller kvitteringer for ”maj”, så vil du modtage kvitteringer for dine køb i maj 2023, ikke maj 2022.
2. Du modtager nu en e-mail med to links:
- Link til en kvittering pr. billetkøb den angivne måned
- Link til en zip-fil, hvor alle kvitteringer den angivne måned er samlet
Bemærk, at linkene til kvitteringerne kun er tilgængelige i 7 dage. Hvis du ikke når at downloade dem inden for denne tidsperiode, må du bestille dem igen.
Nej, din DOT SMS-billet er kun gyldig på det telefonnummer, hvortil den er købt. Det er ikke lovligt at ændre i, kopiere eller videresende DOT SMS-billetter. Det bliver betragtet som dokumentfalsk og kan blive politianmeldt.
Nogle mobilabonnementer kan ikke købe DOT SMS-billetter over telefonregningen:
- Mobiltelefonnumre, der er spærret for køb via SMS (indholdstakserede SMS’er)
- Telefonnumre med udenlandsk abonnement (andre landekoder end +45)
- Taletidskort med en saldo under det beløb, man vil købe billet for
Har trafikselskaberne en begrundet mistanke om misbrug, eller forsøg på misbrug, kan de spærre dit mobilnummer for køb af mobilbilletter via SMS.
Misbrug af systemet kan fx være flere bestillinger, der ikke bekræftes, køb efter påstigning, videresendelse af billetter eller lignende. Spærrede kunder vil normalt fortsat kunne købe mobilbilletter i DOT Billetter app, automater og med rejsekort. Ved misbrug af systematisk eller særlig grov karakter kan kunders mobilnummer dog også blive spærret for køb i DOT Billetter app.
Har du spørgsmål kan du ringe til os på 7015 7000 eller skrive til os
Her kan du læse handelsbetingelserne for DOT SMS Billetter.