Handelsbetingelser for DOT SMS Billetter

DOT SMS-billetter er billetter til bus, tog og metro på Sjælland, Lolland-Falster og Møn, som købes via SMS. DOT SMS-billet bestilles ved, at der sendes en SMS til nummer 1415, og billetten leveres på mobiltelefonen som SMS. DOT SMS-billet udbydes og ejes af Din Offentlige Transport (DOT), Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby, CVR 38181793.

DOT - Din Offentlige Transport er et samarbejde mellem DSB, Metro og Movia (”Trafikselskaberne”), som har til formål at sikre en god kundeoplevelse på tværs af transportformer og gøre det attraktivt at rejse bæredygtigt på Sjælland, Lolland, Falster og Møn.

Rejseregler

Rejsen er omfattet af det benyttede trafikselskabs forretningsbetingelser/rejseregler med oplysning om rejsetidsgaranti eller rejsegaranti, erstatning ved forsinkelse, erstatningsbefordring, erstatningsansvar, tilbagebetaling mm.

Priser

Prisen for en DOT SMS-billet er den samme som for almindelige billetter i automater eller ved personlig betjening i fx en bus. Når du køber en DOT SMS-billet vil du, før du bekræfter købet, få oplyst den pris, du skal betale.

Forsendelsesgebyr

Tjenesten er gratis at anvende, men du skal betale for mobildata/almindelig SMS-takst på din mobiltelefon.

Gyldighed

DOT SMS-billet er gyldig til et ubegrænset antal rejser med bus, tog og metro inden for gyldighedstiden og gyldighedsområdet angivet på billetten. Når du bestiller billetten, skal du angive den startzone, station eller busstoppested, hvorfra du rejser. På denne side finder du en vejledning til, hvordan du bestiller en DOT SMS-billet. DOT SMS-billet er gyldig fra det tidspunkt, hvor den er modtaget, og kun på det telefonnummer, hvortil den er købt. DOT SMS-billetten skal være modtaget før påstigning. Stiger du på bus, tog eller metro, før du har modtaget DOT SMS-billetten, rejser du uden gyldig rejsehjemmel. Såfremt du mister din mobiltelefon, hvis den løber tør for strøm, eller du på anden måde ikke er i stand til at vise din DOT SMS-billet, rejser du uden gyldig rejsehjemmel. Rejser du uden gyldig rejsehjemmel, må du påregne at skulle betale en kontrolafgift. Kopiering, forfalskning eller ændring af DOT SMS-billetter samt videresendelse til anden person er strafbart, og misbrug kan anmeldes til politiet. Det er endvidere strafbart at rejse på billetter, der er forfalskede eller kopierede. Skærmbilleder eller anden kopiering af billetter accepteres ikke som gyldig rejsehjemmel. Sidste påstigning skal ske, inden DOT SMS-billetten udløber. Herefter er den gyldig til, at du kan fortsætte rejsen inden for gyldighedsområdet eller i metroen senest 30 minutter efter udløb af rejsehjemlens tidsgyldighed. Du kan ikke skifte til anden bus, andet tog eller metro efter udløb af billetten. Ved køb af Cykelbillet Metro skal du være opmærksom på, at der er tidspunkter, hvor cykelmedtagning ikke er tilladt.

Kontrol

DOT SMS-billetten skal vises til chaufføren ved indstigning i bussen og til kontrolpersonale på forlangende i bus, tog og metro. Billetten skal vises med de 4 kodelinjer synlige. DOT SMS-billettens gyldighed skal kunne verificeres ved, at kontrolpersonalet scanner billetten, sender en kontrolbesked eller foretager en kontrolopringning til det telefonnummer, som billetten er bestilt til. Derfor skal du selv sikre, at din mobiltelefon er i en stand, hvor dette er muligt. Vær opmærksom på, at en revnet skærm kan forhindre scanning af billetten.

Betalingsmåder

DOT SMS-billetter købes via indholdstakseret SMS, så det skal dit telefonabonnement understøtte. Billetten betales over din telefonregning via 4T og dit teleselskab. 

Kvittering

Læs hvordan du får en kvittering på dit køb nederst på denne side. Eller kontakt det trafikselskab, du har rejst med. Find kontaktinfo her

Ændring og tilbagebetaling

DOT SMS-billetter kan ikke ombyttes, ændres eller tilbagebetales. I særlige tilfælde kan en DOT SMS-billetter tilbagebetales, hvis den ikke har været benyttet, f.eks. ved fejl eller afbrydelser hos trafikselskaberne eller hos teleoperatørerne. Tilbagebetaling kan kun ske fra et af trafikselskabernes kundecentre.

Spærring for køb af billet

Trafikselskaberne kan ved begrundet mistanke om misbrug, eller forsøg på misbrug, spærre dit mobilnummer for køb af DOT SMS-billetter. Misbrug af systemet kan f.eks. være flere bestillinger, der ikke bekræftes, køb efter påstigning, videresendelse af billetter eller lignende. Spærrede kunder vil fortsat kunne købe billetter via DOT Billetter app, rejsekort, billetautomater og betjent salg. Ved misbrug af systematisk eller særlig grov karakter kan kunders mobilnummer dog også blive spærret for køb i DOT Billetter app. Klager over spærring kan rettes til DOTs kundeservice: Skriv til DOT

Forbehold

Der tages forbehold for prisstigninger, valutaændringer, force majeure, afgiftsændringer samt trykfejl.

Fortrydelsesret

Ved køb af DOT SMS-billet gælder der ikke 14 dages fortrydelsesret. For yderligere information henviser vi til Forbrugerstyrelsen på www.forbrug.dk

Spørgsmål og øvrige henvendelser

Ved fejl, mangler eller evt. udeblevne leverancer skal du kontakte DOTs kundeservice:

Din Offentlige Transport
Tlf. 70 15 70 00
www.dinoffentligetransport.dk
Trafikselskaberne under Din Offentlige Transport er alle tilsluttet Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Er du ikke tilfreds med en afgørelse truffet af et af selskaberne, har du derfor mulighed for at klage til: Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Automatikvej 1, 2860 Søborg www.abtm.dk, tlf. 22 62 65 00.   Handelsbetingelser version 1.6, 2. februar 2024