Her finder du svar på de typiske spørgsmål vedrørende visning af bussernes afgangstider.

Finder du ikke svar på dit spørgsmål, kan du altid ringe til DOTs kundeservice på tlf. 7015 7000.

Tilbage til buskøreplaner

Se billede i fuld størrelse

 

Knappen til at hente køreplanen for hele linjen er flyttet ned under skemaet.

Med den nye funktion kan du få vist bussens afgangstider fra netop dit stoppested.

Du får samtidig vist de korrekte afgangstider for den valgte uge, uanset om der er højtider, helligdage, eller andre ændringer til køreplanen.

På siden for din buslinje vælger du det stoppested, du rejser fra (A), og det stoppested du rejser til (B).

Nu får du vist alle de busafgange, der kører fra A til B.

I øjeblikket er det nødvendigt at vælge både ”fra” og til”, for at systemet kan forstå linjens retning.

Snart vil du få vist alle afgange, allerede når du vælger ”fra”, og så vil det være valgfrit, om du vil bruge ”til”.

Fordelen ved at vælge ”til” er, at du kun får vist de afgange, der kører til din destination. (For eksempel kan du se, hvilke afgange med 4A fra Valby St., der kører hele vejen til Lergravsparken.)

Ved tryk på ”skift retning” får du en fejlbesked eller felterne nulstilles, hvis stoppestederne ikke hedder det samme i begge retninger.

Det er fx hvis bussen stopper på en ensrettet vej, og kører retur ad en anden vej.

Det er for at holde afgangstiderne overskuelige og aktuelle, så du ikke ser en masse fodnoter om fx linjevarianter eller særlig kørsel ved højtider og helligdage.

Denne begrænsning er af hensyn til eventuelle ændringer i køreplanerne i tiden op til et køreplanskift.

I langt de fleste tilfælde er de viste afgangstider dog stadig gældende mange uger frem.

Det er en konsekvens af at du får vist præcis hvordan busserne kører i den valgte uge.

Afgangstider for den valgte uge kan være anderledes end ugen efter, men i langt de fleste tilfælde er der ingen ændring.

Skemaet viser afgangstider fra linjernes faste køreplaner, som opdateres få gange om året.

Der kommer løbende ændringer til en rute fx på grund af vejarbejde, demonstrationer m.m. og de faste køreplaner bliver ikke opdateret i samme omfang.

Du kan holde dig orienteret om ændringer på linjen i boksen ”Ændringer” og under Kommende ændringer.

Navnet står på standeren ved stoppestedet.

Du kan også finde stoppestedets navn i linjens køreplan, ved at søge din rejse på rejseplanen, eller ved at finde busstop-ikonet på Google Maps.

Kendte fejl, der løses snarest muligt:

Ved omlægninger kan du i visse situationer opleve, at afgangstiderne vises dobbelt.

Det sker, når systemet modtager data fra både den normale rute og den omlagte rute, og ikke kan frasortere dubletterne.

Hvad gør jeg? Venligst ignorer dubletterne indtil vi får rettet fejlen.

I visse situationer kan du opleve, at stoppestedslisten vises i alfabetisk rækkefølge og ikke i rutens orden.

Hvad gør jeg? Funktionen virker normalt, du skal blot finde dit stoppested i den alfabetiske liste.

I visse situationer kan du opleve, at kortet viser en rute i fugleflugt mellem to stop, sammen med den korrekte rute via vejene.

Hvad gør jeg? Venligst ignorer ruten i fugleflugt, indtil vi får rettet fejlen.