Redigering af oplysninger på en elev

Det er vigtigt, at oplysningerne på eleverne er korrekte. Hvis du har brug for at ændre oplysninger, kan du herunder se de forskellige muligheder ved at klikke på den relevante kategori.

Ofte stillede spørgsmål om redigering af oplysninger på en elev
Ændring af klasse, skolelokation, betaler, gyldighedsperiode: (Disse oplysninger skal være korrekte inden kortet bestilles. De eneste oplysninger man kan rette til et kort, der er udstedt, er klasse og slutdato.)

Rette klasse, skolelokation, betaler og gyldighedsperiode.

Sådan gør du:
Markér i det lille felt ude til højre for eleven på Elevadministrationssiden - Bestillingslisten.
Tryk på ”Ret markerede”.
Markér i feltet ”Klasse” og ret til den nye klasse.
Marker i feltet "skolelokation" og til den rigtige lokation
Marker i feltet "Betaler og produktopsætning" - tryk pil ned for valgmuligheder (OBS hvis ikke den rette betaler er oprettet her skal du kontakte betaleren og bede dem udfylde denne mail :
Nu får du datofelterne frem for start og slutdato. Du kan aktivere felterne ved at klikke i datofeltet, hvorefter der fremkommer en kalender, hvor du markerer start og eventuel slutdato.
Tryk "gem".

Du kan læse mere om tilpasning af oplysninger på kort inden bestilling på side 17 i manualen her.

Ændring af zoner

Zoner kan aldrig ændres på et eksisterende kort. Du skal spærre kortet, tilpasse zonerne og bestille et nyt kort.

Sådan gør du:
For at ændre i zoner, klikker du på boblen under rejseområde, du kommer til et geografikort - her kan du til eller fravælge zoner.
Hvis der ligger flere "bobler" oven på hinanden, betyder det, at du kan se flere forskellige rejseruter, når du trykker på boblerne.
Du åbner rejseruterne ved at trykke på dem, hvorefter du kan de de forskellige muligheder (markeret med grønt) på geografikortet.

Se mere om zoner i menuen under "Oprettelse", "hvilke zoner skal jeg bruge", "zoner"

Elev flytter skole

Når en elev flytter skole, skal den gamle skole spærre elevens skolekort.

Den modtagende skole skal oprette eleven på deres skole og bestille et nyt skolekort til eleven.

Du kan læse mere om hvad du skal gøre  på side 43 i manualen her.

 

Elev skifter adresse men bliver på samme skole

Eleven skal have skiftet adresse i CPR-registret og adressen skal være opdateret i Tabulex/KMD, før den kan ændres i MitSkolekort med opdater fra tabulex/kmd eller fra CPR registrert.

Har eleven ikke ændret adresse i CPR-registret, kan adressen kun ændres ved, at skolen omstilles til mauel, og man benytter elevindlæsningsskabelonen.

Elevens adresse har som udgangspunkt ikke relevans for, om skolekortet virker, såfremt zonerne stadig er de samme. I det tilfælde kan du godt ændre elevens adresse i MitSkolekort uden at skulle bestille et nyt kort. Men får du senere brug for at bestille f.eks. et erstatningskort, virker denne funktion ikke, og du skal bestille et nyt kort.

Flytter eleven uden for de zoner, der er på kortet, skal kortet spærres. Herefter tilrettes zonerne, og du bestiller et nyt kort.

Se mere om Elevindlæsningsskemaet på side 10 i manualen her. 

Elev skal ikke længere stå på elevadministrationssliste (fx flyttet eller ikke længere berettet til kort)

Du kan ikke slette elever på listen, men du kan skjule dem. Markere i feltet ud for eleven og tryk på "skjul markerede".

Se mere under punkt 24 i manualen, "Fjern elev fra Elevadministrationsliste. (nr 3)".

 

Kontakt Skolekort

Hvis du har læst alle spørgsmålene og informationen igennem, og du ikke fandt svar på hvad du søgte, kan du kontakte Skolekort her. 

Kontakt Skolekort om redigering af oplysninger på en elev