Betaler for skolekort

Det er vigtigt, at du altid sætter den korrekte betaler på et kort, inden du bestiller.

Er du i tvivl om, hvilken betaler der skal på et kort, skal du altid kontakte forvaltningen i elevens bopælskommune, eller den instans der er godkendt til bestilling af skolekortet.

Herunder lærer du, hvordan du vælger betaler, og hvad du skal gøre, hvis betaleren er forkert.

Ofte stillede spørgsmål om betaler for skolekort
Sådan ændre du betaler inden du bestiller kort

Det er vigtigt, at du vælger den rette betaler, inden du bestiller et skolekort.

Er du i tvivl, skal du tjekke med den forvaltning/instans, der bestiller kortet. Du kan opleve, at nogle kommuner har flere forskellige EAN-numre oprettet. Du skal her være opmærksom på, at du får valgt det korrekte EAN i forhold til den bestilling forvaltningen har lavet.

Er det korrekte EAN ikke oprettet, må du ikke bare vælge et andet. Du skal kontakte forvaltningen og bede dem oprette sig som betaler på din skole. 

Hvis du har fået valgt en forkert betaler og bestilt kortet, er det vigtigt at få spærret kortet hurtigt. Du kan spærre et kort, når der kommer et rejsekortsnummer på. Se i menuen under "spær kort". og se punkt "Forkert betaler (skole har oprettet et kort med forkert betaler)" i kategorierne herunder.

Når kortet er spærret, kan du vælge den rette betaler ved at klikke i det lille felt til højre for eleven på elevadministrationssiden.
Tryk på "ret markerede" og vælg den rigtige betaler under "betaler og produktopsætning".
Tryk "gem".
Husk at bestil et nyt kort med den rigtige betaler.

Se mere under punkt 5 i manualen "Tilpasning af oplysninger på kort inden bestilling" på side 18 nederst.

Forkert betaler (det er ikke os der skal betale for kortet)

Du har opdaget, at du er sat på som betaler til en borger, som du ikke skal betale for.

Du skal ikke betale denne faktura, men henvende dig til Movia hurtigst muligt via mail i bunden af siden her.

Movia beder efterfølgende skolen om at spærre kortet.
Der sker en automatisk tilbagebetaling af restbeløbet på kortet. Hvis vi kan nå at stoppe denne automatiske tilbagebetaling, gør vi det, og du skal ikke gøre mere.
Du modtager ikke en kreditnota.

Hvis Movia ikke kan nå at stoppe tilbagebetalingen, bliver restbeløbet for kortet indbetalt på din konto, og du vil blive bedt om at tilbagebetale beløbet til Movias konto. Du vil modtage en mail herom.

Forkert betaler (skolen har oprettet et kort med forkert betaler)
  • Spær kortet med det samme.
  • Oplys eleven, om at kortet er spærret og udsted herefter et midlertidigt kort til eleven.
  • Tilret korrekte betaler på eleven (marker eleven og tryk på "ret markerede").
  • Bestil et nyt kort til eleven.

Herefter skal du kontakte Movia Skolekort via mail her:.

Se mere om hvordan spærrer et kort under punkt 14 "Spær kort" i manualen her.

Se mere om hvordan du retter en betaler under punkt 18 i manualen her. 

Vælg rette betaler

Find eleven på elevadministration.

Sådan gør du:

Ude til højre markerer du i det lille felt og trykker på knappen "ret markerede".
Udfyld klasse og lokation (hvis der er flere skolelokationer), herefter kommer feltet "betaler og produktopsætning" på pil ned vælger du mellem de oprettede betalere.

Mangler betaleren, beder du kommunen oprette sig. De kan oprette sig via denne formular.

Når rettet betaler er valgt, trykkes på "gem" og du kan nu bestille kortet, hvis du ikke har flere rettelser.

Kontakt Skolekort

Hvis du har læst alle spørgsmålene og informationen igennem, og du ikke fandt svar på hvad du søgte, kan du kontakte Skolekort her. 

Hvis du vil se det igennem igen, så kan du læse mere her. 

Kontakt Skolekort om betaler på Skolekort