Privatlivspolitik for DOT Billetter app

Med DOT Billetter app kan der købes billetter og månedskort til rejser med bus, tog og metro på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Appen er udviklet til Android og iOS smartphones. DOT Billetter appen udbydes og ejes af Din Offentlige Transport (DOT), Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby, CVR 38181793. DOT - Din Offentlige Transport er et samarbejde mellem DSB, Metroselskabet og Movia (”Trafikvirksomhederne”), som har til formål at sikre en god kundeoplevelse under rejser på tværs af transportformer på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. DOT og Trafikvirksomhederne er i fællesskab dataansvarlige og dermed ansvarlige for, at vores behandling af dine personoplysninger lever op til databeskyttelsesreglerne. DOT videregiver data til DSB, Movia og Metroselskabet med henblik på selvstændig sagsbehandling ved kundehenvendelser, behandling af kontrolafgiftssager ol. I disse tilfælde vil den pågældende trafikvirksomhed alene være dataansvarlig for behandlingen.

Behandling af dine personoplysninger 

Når du køber en billet eller et månedskort (fremover benævnt ”billet”) i DOT Billetter app, indsamler vi oplysninger om dig og din rejse med det formål at kunne foretage salget af billetten. Oplysningerne indsamles med hjemmel i Persondataforordningens art. 6, stk. 1, litra b), da oplysningerne er nødvendige for, at vi kan opfylde vores aftale med dig. Vi indsamler og opbevarer kun de data, der er nødvendige for, at vi kan behandle dit køb og levere de produkter, du har bestilt, herunder opkræve betaling, føre kontrol af billetten under din rejse, fejlfinde og servicere dig ved henvendelse til kundeservice samt levere trafikinformation til dig. I tilfælde af konkret mistanke om misbrug af DOT Billetter app kan dine oplysninger desuden blive brugt i forbindelse med undersøgelser af eventuelle uregelmæssigheder. Formålet er at forebygge og afsløre uregelmæssigheder, som kan medføre tab for DOT. Hjemlen er vores berettigede interesse i at opnå formålet, jf. databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra e.

Registrering i DOT Billetter app

For at anvende DOT Billetter app skal du som det første registrere dit telefonnummer. Du vil efterfølgende modtage en SMS med en verifikationskode på 4 cifre, som du skal indtaste i appen. Derved valideres, at appen benyttes på det indtastede telefonnummer. Det er derfor nødvendigt, at du har mobilnetværk ved registreringen i appen, så du kan modtage denne SMS. Det er ikke muligt at benytte appen uden indtastning af verifikationskoden.

Sletning af kundeprofil og data

Du kan til hver en tid slette din egen kundeprofil i DOT Billetter app ved at trykke på tandhjul-ikonet i appen og derefter på Slet profil. Hvis du ikke har foretaget køb, bliver din profil slettet. Hvis du har foretaget køb i appen, gemmer vi fortsat dine oplysninger i 3 år fra dit køb er foretaget, hvorefter alle personhenførbare data på ordren slettes. Du har ret til at bede os om at slette oplysninger om dig ved at rette henvendelse til dpo@dinoffentligetransport.dk. Dette efterkommer vi, medmindre lovgivningen foreskriver, at vi skal opbevare oplysningerne i en bestemt periode. Læs mere nedenfor om dine rettigheder, og hvilke data vi indsamler.

Disse data indsamler vi

Følgende oplysninger behandles, når du køber en billet i DOT Billetter app.
Da Ungdomskort og Erhvervskort/Virksomhedskort ikke købes i DOT Billetter app, men kun fremvises i appen, gemmer vi kun de oplysninger, som er markeret med henholdsvis U og E i parentes.
• Dit telefonnummer (UE)
• Betalingskortoplysninger (gemmes hos Billwerk+)*
• Din telefonmodel
• Operativsystem version på din telefon
• App versionsnummer på din telefon
• Sprogvalg i appen (ved dit seneste køb)
* DOT anvender Billwerk+ som Payment Service Provider og Nets som kortindløser, hvilket sikrer, at din betaling er sikker og certificeret. Når du betaler med betalingskort, registreres oplysninger om dit betalingskort kun hos Billwerk+. Hvis du gemmer betalingskortet i appen, gemmer DOT oplysning om betalingskorttypen. Alle overførsler af betalingskorttransaktioner sker krypteret og i overensstemmelse med de regler, der fastsættes af betalingskortudbyderne. Når du afinstallerer appen, slettes dine gemte betalingskortoplysninger. Hvis du køber månedskort, gemmer vi også:
• Dit navn (UE)
• Din fødselsdato (U)
• Din e-mail (U)
Hvis du kun køber enkeltbilletter, er det valgfrit, om du vil gemme din e-mailadresse. Hvis du gør det, kan du selv overføre dine enkeltbilletter og kvitteringer, når du skifter telefonnummer eller af- og geninstallerer appen. Hvis ikke, kan du kontakte Kundeservice for at få hjælp til overførslen. Derudover gemmer vi følgende data i din billethistorik:
• Billet- og ordrenummer (UE)
• Startzone
• Billettype (UE)
• Kundetype (voksen/barn) (UE)
• Antal zoner på rejsehjemmel (UE)
• Købstidspunkt (UE)
• Gyldighedsperiode og -område (gyldige zoner) (UE)
• Stamkortnummer (for månedskort) (UE)
• Billwerk+ eller MobilePay transaktionsnummeret for købet
• Dine søgekriterier, da du fremsøgte din billet*

*Dine søgekriterier indbefatter din lokations geokoordinater ved køb fra ”Min lokation”, holdepladsnavn eller en adresse. Vi gemmer dine søgekriterier for at kunne opklare, om der er sket fejl, hvis du for eksempel klager over en kontrolafgift udstedt på baggrund af en ugyldig startzone.
Vi vil i en periode gemme information, om du har sagt ja eller nej til at teste vores Beta-app. I forbindelse med levering af trafikinformation behandler vi oplysninger om:
• Dit telefonnummer
• Stop og linjer på dine personlige afgangstavler
• Indstillinger for trafikinformationsmeddelelser
Vi gemmer dine oplysninger i 3 år, fra dit køb er foretaget, hvorefter de personhenførbare data på ordren slettes (dit telefonnummer, navn, fødselsdato, e-mailadresse), herunder også dine søgekriterier, da du bestilte billetten. Hvis du ikke har foretaget nogen køb i 3 år, sletter vi dine oplysninger, medmindre du ønsker at benytte trafikinformationsservicen. Hvis du har registreret dig i appen, men ikke har foretaget nogen køb, kan du slette din egen kundeprofil via appen (tryk på tandhjul ikonet og derefter på Slet profil). Oplysninger omfattet af bogføringsloven (data relateret til selve billetten/ordren inklusive Billwerk+ og MobilePay transaktionsnummeret) gemmer vi i 5 år plus løbende år.

Databehandlere og videregivelse

Oplysninger, som indsamles og behandles af Trafikvirksomhederne opbevares dels hos Trafikvirksomhederne, dels hos Trafikvirksomhedernes leverandører af databehandling (herefter kaldet ”databehandlere”). Med henblik på kontrol og validering af din billet samt bogholderi videregives dine data og oplysninger om dine billetter til DSB (Telegade 2, 2630 Taastrup, CVR nr. 25050053), der fører regnskab med købene og drifter den fælles landsdækkende platform for billetkontrol. Herudover videregives dine transaktions- og bankoplysninger til Billwerk+ og Nets, da disse to formidler din betaling af den købte billet. Vi samler nedenstående oplysninger i Firebase for at fejlsøge og forbedre appen med udgangspunkt i, hvordan den bruges. Data, som samles og sendes til Firebase, er:
  • Telefonmodel og operativsystem version
  • IP-adresse
  • Tidspunkt for download/opdatering og afinstallation af appen
  • Tidspunkt for hvornår appen åbnes første gang efter installation samt tidspunkt for påbegyndelse af hvert app besøg (session)
Vi samler nedenstående oplysninger i Aptabase for at fejlsøge og forbedre appen med udgangspunkt i, hvordan den bruges. Data, som samles og sendes to Aptabase:
  • Telefonmodel og operativsystem version
  • App version
  • Tidspunkt for hvornår appen åbnes
  • Tidspunkt for påbegyndelse af hvert app besøg
  • Hvad der afstedkommer åbningen af appen
  • Mængden af afgangstavler, favoritrejser og widgets
  • Interaktioner med trafikinformation, klik på tavler og ændring af tavler.
  • Interaktioner ifbm. gennemførelsen af købsflows inkl. fejlkoder
  • Oprettelse af afgangstavler og favorit rejser
  • Hvilke appbeskeder der åbnes
Endelig benytter vi Google Maps på Android, Apple Maps på iOS og Rejseplanen i forbindelse med fremsøgning af rejser og startzoner, så du kan få den rigtige billet. Der sker udelukkende en anonymiseret udveksling af geokoordinater i den forbindelse, der ikke kan henføres tilbage til dig hos Google, Apple og Rejseplanen.

Dine rettigheder

Du har ret til at få oplyst, om vi behandler personoplysninger om dig, samt:
  • Hvilke oplysninger vi behandler
  • Formålet/formålene med behandlingen
  • Hvem vi videregiver oplysningerne til
  • Hvor længe vi opbevarer dine oplysninger eller de kriterier, der anvendes til at fastlægge tidsrummet.
Du har ret til at bede os om at rette oplysninger om dig, hvis de ikke er korrekte. Du har ret til at bede os om at slette oplysninger om dig. Dette efterkommer vi, medmindre lovgivningen foreskriver, at vi skal opbevare oplysningerne i en bestemt periode. Du har ret til at bede os om at begrænse behandlingen af dine personoplysninger. Det betyder, at vi alene må opbevare dine personoplysninger, mens din indsigelse undersøges nærmere. Du kan ikke benytte denne ret, hvis vi har et betalingskrav mod dig, fx. en kontrolafgift eller manglende betaling for billet. Hvis du ønsker at vide mere eller klage over behandlingen af dine personoplysninger, kan du henvende dig til DOT eller et hvilket som helst af Trafikvirksomhederne. De dataansvarlige Trafikvirksomheder har aftalt, at spørgsmål og anmodninger besvares af DOT, som kan kontaktes på dpo@dinoffentligetransport.dk. Jævnfør persondataforordningen har du også ret til at kontakte de dataansvarlige Trafikvirksomheder direkte. DSB
Mail: dpo@dsb.dk
Se DSBs privatlivspolitik
Movia
Mail: dpo.moviatrafik@bechbruun.com
Se Movias privatlivspolitik
Metroselskabet
Mail: dpo@m.dk
Se Metroselskabets privatlivspolitik
Hvis du ikke er enig i besvarelsen af din klage, kan du klage til Datatilsynet. Læs mere på www.datatilsynet.dk. Hvis du har yderligere spørgsmål til, hvilke oplysninger vi har registreret om dig, og hvordan de bliver behandlet, eller du ønsker at gøre brug af dine rettigheder som nævnt ovenfor, kan du skrive til dpo@dinoffentligetransport.dk.​   Version 1.8, 28. november 2024