Refusion af pendlerkort i forbindelse med coronavirus

08. september 2020

Nye særlige regler for refundering

Efter regeringens seneste anbefalinger og tiltag, gælder der fra den 8. september til og med den 31. oktober, i visse tilfælde særlige refunderingsregler. De midlertidige regler gælder for Pendlerkort og Ungdomskort samt DSB Orange og klapsædebilletter. Standardbilletter og Orange Fri kan refunderes efter de almindeligt gældende regler for tilbagebetaling og refundering.

Læs mere om betingelserne for de særlige refunderingsregler for hvert produkt nedenfor.

Hvis du har spørgsmål, kan du altid kontakte vores Kundecenter på tlf. 70 15 70 00.

Pendlerkort eller Ungdomskort
Jeg har købt mit pendlerkort i DOT Billetter app

Fra den 8. september til og med den 31. oktober 2020 kan du få dit Pendlerkort refunderet for resten af den periode, du har tilbage på kortet.

Du skal selv refundere dit pendlerkort direkte i DOT Billetter app. Alle der refunderer deres pendlerkort, i ovenstående periode, kan ekstraordinært få tilbagebetalt de resterende otte dage, der trækkes som ekspeditionsgebyr.

Søg om at få tilbagebetalt ekspeditionsgebyret

Du kan forvente at beløbet er returneret inden for 1 måned. De særlige regler for refusionen som skitseret ovenfor, gælder kun til og med den 31. oktober 2020.

Jeg har købt mit pendlerkort i DSB app

Fra den 8. september til og med den 31. oktober 2020 kan du få dit Pendlerkort refunderet for resten af den periode, du har tilbage på kortet.

Du skal selv refundere dit pendlerkort direkte i DSB App'en. Find dit pendlerkort under menupunktet ”Pendlerkort” og tryk ”Tilbagebetal”.

Alle der refunderer deres pendlerkort, i ovenstående periode, kan ekstraordinært få tilbagebetalt de resterende otte dage, der trækkes som ekspeditionsgebyr.

Søg om at få tilbagebetalt ekspeditionsgebyret

Du kan forvente at beløbet er returneret inden for 1 måned. De særlige regler for refusionen som skitseret ovenfor, gælder kun til og med den 31. oktober 2020.

Jeg har Rejsekort pendlerkort eller Rejsekort med pendler kombi

Fra den 8. september til og med den 31. oktober 2020 kan du få dit Pendlerkort refunderet for resten af den periode, du har tilbage på kortet.

Alle der refunderer deres pendlerkort, i ovenstående periode, kan ekstraordinært få tilbagebetalt de resterende otte dage, der trækkes som ekspeditionsgebyr. De særlige regler for refusionen som skitseret ovenfor, gælder kun til og med den 31. oktober 2020.

Kontakt Rejsekort Kundecenter på 70 11 33 33 for at få refunderet dit kort.

Jeg har et Ungdomskort

Fra den 8. september til og med den 31. oktober kan du få dit Ungdomskort refunderet for resten af den periode, du har tilbage på kortet.

Du skal skrive til DSB på ungdomskort@dsb.dk og du kan få refusion for perioden fra du henvender dig og til kortets udløb.

Vi kan kun refundere til din Nemkonto også uagtet, hvilket betalingskort der er tilknyttet på din bestillingsside. Hvis du ikke allerede har en Nemkonto, skal du kontakte din bank – alternativt oprette det i din netbank – for at få kontoen oprettet.

Hvad du skal gøre, afhænger af, om du har dit kort i en app eller som plastikkort. Find først dit stamkortnummer. Det finder du i venstre side på forsiden, hvis du har plastikkort (nummeret står på højkant). Hvis du har app, står stamkortnummeret på kortet i app’en.

  • Har du dit kort i en app, skal du sende en email til DSB på ungdomskort@dsb.dk med dit stamkortnummer i emnefeltet.
  • Har du et plastikkort, skal du sende en email til DSB på ungdomskort@dsb.dk. I emnefeltet skal du skrive dit stamkortnummer. Du skal også klippe dit kort over på langs, og sende os to billeder af det ituklippede kort - ét af forsiden og et af bagsiden af kortet.

Du kan forvente pengene på din Nemkonto inden for 1 måned.

OBS! Har du købt dit Ungdomskort hos et andet trafikselskab end DSB, så kontakt dét trafikselskab og følg deres vejledning for, hvordan du refunderer dit kort.

Jeg har et Erhvervskort

Erhvervskort kan ikke sættes i bero eller refunderes med tilbagevirkende kraft, da det er omfattet af særlige skatteregler. Erhvervskort har en fast rabat og fast løbetid for at bruttolønsordningen kan anvendes.

Enkeltbilletter til rejser i Danmark
Jeg har købt en Orange-billet

Hvis du har købt en DSB Orange-billet med afrejse til og med d. 1. oktober 2020, kan du den nuværende situation taget i betragtning ekstraordinært få pengene tilbage inden afrejse.

Du skal blot henvende dig til DSB Kundecenter på tlf.: 70 13 14 15.

Jeg har købt en klapsædebillet

Hvis du har købt en Klapsædebillet med afrejse til og med d. 1. oktober 2020, kan du den nuværende situation taget i betragtning ekstraordinært få pengene tilbage inden afrejse.

Du skal blot henvende dig til DSB Kundecenter på tlf.: 70 13 14 15.

Billetter til udland
Jeg har købt en Interrail-billet

Har du købt en Interrail-billet hos os i perioden 1. juni 2019 – 1 april 2020, er det muligt at få den refunderet uden gebyr, hvis du ikke vil rejse pga. coronavirus.

  • Ubenyttede Interrail-billetter, både billetter der er købt med og uden 10% rabat, kan refunderes uden gebyr inden første gyldighedsdag.
  • Pladsreservationer købt i forbindelse med en Interrail-billet kan også refunderes uden gebyr.

Har du købt din billet her på dsb.dk eller over telefonen hos vores Kundecenter, skal du sende den til os med post:

DSB Kundecenter Udland
Postboks 363
2630 Taastrup 

Har du købt din billet i billetsalget på en af vores stationer, skal den refunderes samme sted, som du købte billetten, eller et andet billetsalg på en af vores stationer. Hvis det ikke er muligt, skal du sende billetten med post til DSB Kundecenter Udland (se ovenfor).

OBS: Vær opmærksom på, at der kan forekomme en længere svar tid end normalt lige nu, da vi modtager ekstraordinært mange henvendelser.