Rejs med omtanke

Det skal være en god oplevelse for dig og alle andre rejsende at tage med bus, tog og metro. Derfor gør vi ofte rent og opfordrer rejsende til at huske de gode vaner.
Tak fordi du rejser med omtanke

Mundbind i offentlig transport

Fra 19. december 2021 skal både kunder og ansatte med kundekontakt bruge mundbind eller visir i kollektiv transport.

Følgende kunder er fritaget fra at bruge værnemidler:

  • Børn under 12 år
  • Personer med nedsat bevidsthedsniveau
  • Personer med fysiske eller mentale svækkelser eller andet, der gør, at de ikke er i stand til at bære hverken mundbind eller visir.

En opfordring til kunder, der af helbredsmæssige årsager ikke kan bruge mundbind om i stedet at bruge visir, trådte også i kraft 19. december 2021.

Du og andre rejsende skal have en tryg tur. Derfor gennemfører vi løbende undersøgelser, med det formål at give alle en bedre rejse.

Krav om pladsbillet og coronapas for rejser med InterCity-, InterCityLyntog samt Lyn+ tog

Myndighederne har besluttet at:

  1. Alle rejsende i InterCity-, InterCityLyntog samt Lyn+ tog skal kunne vise et gyldigt coronapas(børn der endnu ikke er fyldt 15 år er undtaget).
  2. Alle rejsende i InterCity-, InterCityLyntog samt Lyn+ tog skal have pladsbillet

Både pladsbillet og coronapas skal vises i toget ved kontrol. Hvis du ikke medbringer et gyldigt coronapas og pladsbillet, vil der blive udstedt en kontrolafgift på 750 kr. 

Kravet om gyldigt coronapas og pladsbillet gælder ikke i regionaltog og S-tog.

Læs mere om restriktioner ved rejser med tog her

Det er god stil at rejse med omtanke

Host og nys i dit ærme, og rejs ikke, hvis du er syg. Husk den gode håndhygiejne, og vis hensyn til de andre i bus, tog og metro.

Vi kører også med omtanke. Derfor gør vi mere rent på bl.a. knapper, håndtag og holdestænger.

Spørgsmål og svar om at rejse med omtanke

Læs mere om konkrete tiltag i bus, tog og metro.

Bus og lokaltog
Hvorfor er der igen indført mundbindskrav hos chaufførerne?

De seneste restriktioner, som blev godkendt af Epidemiudvalget fredag 17. december 2021, og trådte i kraft søndag 19. december 2021 kl. 08:00, betyder ændringer for chaufførerne i Movias busser og flextrafik. De skal fremover bære mundbind eller visir, også selvom de har et gyldigt coronapas. Kravet gælder også for Movias og Lokaltogs billetkontrollører.

Indtil videre gælder restriktionerne frem til og med 16. januar 2022.

Er det rigtigt, at kunder som af helbredsmæssige årsager ikke kan bruge mundbind i stedet for skal bruge visir?

Det følger af den indstilling fra Epidemikommissionen, som Epidemiudvalget tiltrådte fredag 17. december, at det anbefales at kunder, der af helbredsmæssige årsager ikke kan bruge mundbind i stedet for bruger visir. Ikke kun for deres egen skyld, men også for de ansattes og de medrejsendes skyld.

Det betyder, at man kun er fuldt undtaget fra brug af værnemidler, hvis man hverken kan bære mundbind eller visir.

Hvad gør I for at mindske trængsel i busserne?

Vi følger myndighedernes retningslinjer. Myndighederne anbefaler at holde afstand, hvor det er muligt, at have en høj håndhygiejne, og ikke rejse med kollektiv transport, hvis man er smittet eller formodet smittet. Vi holder også fat i vores ekstraordinære daglige indvendige rengøring.

Vi oplever, at passagerne er rigtig gode til at passe på hinanden og vise hensyn. Når man følger myndighedernes retningslinjer for adfærd i den offentlige transport, er det trygt at rejse med bus og lokaltog. 

Hvornår åbner I for kontantsalget igen?

Siden 1. september har man igen kunne betale med kontanter i busser og Flextrafik.

Men vis hensyn til chauffører og medarbejdere i de sjællandske busser og flexbiler: Gør brug af de digitale løsninger, hvor du kan.

Er der planer om at stoppe kontantsalg og lukke fordøren i bussen?

Nej, Movia følger myndighedernes retningslinjer og lukning af kontantsalg og fordøre er ikke noget, vi forventer for nuværende. Men vi er i tæt dialog med de relevante myndigheder, og står naturligvis klar, hvis der skulle komme anbefalinger om yderligere tiltag.

Hvorfor opfordrer I stadig til, at man betaler billetten digitalt?

Af hensyn til alle i bussen anbefaler vi - og sundhedsmyndighederne i øvrigt - at forbygge smitte ved at man benytter sig af kontaktløs betaling.

Hvorfor kan buschaufføren kun give tilbage op til nærmeste 100 kr.?

For at begrænse kassebeholdningen i chaufførens varetægt gives der kun til tilbage op til nærmeste 100 kr. Reglen er til for at værne om et trygt arbejdsmiljø for chaufføren.

Hvordan har I fokus på rengøring?

I busserne supplerer vi med ekstraordinær rengøring af bussens indvendige kontaktpunkter (stopknapper, holdestænger mv.).

Hvad gør I af ekstraordinære ting for at hjælpe passagerer som skal med bus?

I busser og lokaltog vil vi skilte med myndighedernes anbefalinger til de rejsende i den kollektive transport. 

Hvordan tjekker I op på, at den ekstraordinære indvendige rengøring af bussen bliver gjort hver dag?

Vi har en rengøringsseddel, som hænger i alle busser, så man kan se, at bussen bliver gjort rent hver dag.

Vi har jævnligt personale ude i busserne, som tjekker om rengøringen bliver registreret på sedlerne, og værdsætter at få henvendelser fra kunder om busser, hvor rengøringssedlen ikke er udfyldt. Så kan vi formidle det videre til den pågældende operatør, så der kan rettes op på det. Her er det meget vigtigt at kunderne noterer sig, hvilket nr. den pågældende bus har, så vi kan gøre vores operatør opmærksom på, hvilken bus det drejer sig om. Nummeret står typisk udenpå bussen oppe ved chaufføren.

Hvad sker der hvis der er så mange syge chauffører, at der ikke er nok på arbejde til at busserne kan køre?

Såfremt der opstår ekstraordinært meget sygdom kan Movias drift i busser, flextrafik og lokaltoge blive påvirket over jul og nytår. Vi vil i Movia søge at tilrettelægge vores service bedst muligt også hvis trafikken vil blive ramt i større omfang. Eventuelle driftsforstyrrelser og omlægninger meldes løbende ud til kunderne via rejseplanen, som også er kundernes foretrukne trafikinformationskanal.

S-tog, Fjern- og Regionaltog
Jeg er daglig pendler, hvordan jeg skal forholde mig?

Hvis du rejser med InterCity, InterCityLyn eller Lyn+ skal du have en pladsbillet til din rejse. Pladsbilletkravet gælder ikke i regionaltog og S-tog.

Hvor kan jeg læse mere om pladsbilletter til tog?
Metro
Sætter I håndsprit op på stationerne?

Vi har sat håndsprit op på på alle stationer., som løbende bliver tjekket og fyldt op.  

Vi sørger derudover for ekstra rengøring af tog og stationer, så flader, håndtag i tog, elevatorknapper og billetautomater bliver rengjort flere gange dagligt. Og så opfordrer vi passagerer til at holde god håndhygiejne og medbringe håndsprit når de bevæger sig ud.  

Opretholder I den ekstra rengøring af tog og stationer?

Ja, det gør vi, og har også opjusteret rengøringen på stationer og i tog.

Der vil blive gjort rent på eksempelvis flader, håndtag i tog, billetautomater og elevatorknapper flere gange dagligt samt om natten.
 

Hvordan skal jeg færdes i metroen, når der er mange mennesker?

Vi anbefaler, at du holder afstand til dine medpassagerer:

  • Fordel dig f.eks. på perron og i toget
  • Gå altid højre om, når du passerer medpassagerer
  • Vent evt. på et mindre fyldt tog, hvis der er mange med metroen.