Færre afgange i busser og lokaltog

25. marts 2020

Vi transporterer i øjeblikket færre kunder end vi plejer. Derfor tilpasser Movia antal afgange på busser og lokaltog på hele Sjælland.

Fra mandag 30. marts kører vi efter lørdags- og ferieplaner, men vi holder fast i mange afgange til og fra hospitaler, så borgere, der varetager kritiske samfundsfunktioner fortsat kan komme til og fra arbejde. 

Se ændringer i rejseplanen.dk eller længere nede på denne side. 

Husk fortsat at holde afstand og vise hensyn.

Opfordringer fra myndighederne til de rejsende:

  1. Gå eller tag cyklen ved kortere ture
    Skal du blot en kort tur, overvej da om det er muligt for dig at cykle eller gå. På den måde undgår du tæt kontakt under transporten, og du giver andre rejsende, som ikke har samme mulighed, bedre plads i den kollektive trafik.

  2. Rejs uden for myldretiden
    I myldretiden kan passagerne med den kollektive trafik komme ud for at skulle stå særligt tæt i busser, tog og metro. Overvej om du har mulighed for at rejse uden for myldretiden, ved fx at flytte din aftale eller møde lidt tidligere eller senere på arbejdspladsen.

  3. Vis hensyn til andre rejsende
    Host og nys ikke i retning af dine medrejsende. Skal du hoste eller nyse, gør det da i dit ærme eller i et medbragt engangslommetørklæde. Vær særlig opmærksom på ikke at hoste eller nyse i nærheden af ældre medrejsende.

  4. Husk den gode håndhygiejne
    I den kollektive trafik er det ofte nødvendigt at holde fast for at holde balancen. God og grundig håndhygiejne er effektivt ift. forebyggelse af coronavirus. Vær derfor opmærksom herpå, når du er eller har været i direkte kontakt med de fælles berøringsflader (håndtag, stopknapper m.v.) med andre rejsende.

  5. Rejs ikke med kollektiv trafik, hvis du er syg, eller formoder at være smittet
    Er du syg eller formoder du, at du er smittet, så tag hensyn til andre ved ikke at rejse med den kollektive trafik.

Hvordan ændrer køreplanen sig for busserne

OBS! Ændringer gælder kun hverdage. Lørdage, søndage og helligdage kører busserne som de normalt vil gøre på de dage. 

Hvordan ændrer køreplanen sig for busserne
Se hvilke linjer der kører som normalt
22 242 365R 605
102A 243 370 630R
103 244 375R 640
106 245R 380R 660R
108 246 381 661R
109 248 383 669
114 261 385 670
115 263 388 680
116 264 390R 701
119 267 400 702
120 287 400S 711
121 300S 402 713
127 302 404 714
170 303 405 716
179 307 420 718
184 310R 421 719
185 311 422 720R
190 313 430R 721
191 314 432 723
192 320R 440R 730
194 325 480R 731
196 326 501A 736
197 327 502 740
198 332 504 741
199 333 505 742
203 334 513 780
204 335 540 801A
205 336 541 802
206 337 543 803
207 340 545 840
208 342 551 841
209 345 552 875
212 347 553 903
215 353 562 904
216 354 565 905
219 358 570 908
220 360R 601 909
225 361 602  
228 362 603  
230R 363 604  
Se hvilke linje der kører efter lørdagsplaner og derfor ikke kører med samme antal afgange
1A 33 142 165
2A 34 143 166
4A 35 144 167
5C 36 145 168
6A 37 147 171
7A 68 149 172
9A 71 150S 176
10 72 151 217
12 74 152 224
13 77 155 250S
14 78 156 350S
18 93N 157 847
21 97N 158 848
23 132 160 851
26 133 161  
27 141 163  
31   164  
Se hvilke linjer der kører efter ferieplan og derfor ikke kører med samme antal afgange
65E 240 408 568
101A 241 411 600S
117 251 415 611
118 252 425 615
123 254 431 620R
139 260R 437 664
182 265 438 667
183 266 460 715
193 301 470R 725
195 305 490 737
200S 312 500S 901
201A 315 520 902
202A 316 530  
223 318 560  
234 401A 561  
236 406 566  
Se hvilke linje der i perioden vil være indstillet i hverdagene
15E 433 572 692
25 439 573 693
30E 462 576 694
40E 465 577 696
55E 466 581 697
94N 467 582 699
128 468 583 703
137 469 584 717
180 481 585 722
181 482 586 724
218 483 587 750
221 484 588 751
226 485 589 752
227 486 591 755
231 487 592 760
233 488 593 761
253 491 595 762
271 494 596 763
272 495 597 771
273 496 598 772
274 497 607 773
275 498 608 774
281 499 681 778
282 506 682 791
283 507 683 792
285 511 684 834
317 512 685 835
321 542 687 991
322 544 688 992
323 563 689 993
338 571 691  
374      

Spørgsmål og svar

FAQ - generelt
Hvorfor kører der færre busser og lokaltog fra mandag 30. marts 2020?

Statsministeren meddelte på et pressemøde 23. marts, at skoler, institutioner mv. fortsætter med at være lukket til og med 13. april, ligesom mange danskere fortsætter med at arbejde hjemmefra.

Movia tilpasser derfor driften til en aktuelle situation, og kører med færre busser og tog fra på mandag 30 marts.

Hvor tit kører busser så?

Busserne i Storkøbenhavn vil på hverdage køre efter lørdagskøreplanerne.

Mens busserne i resten af hovedstadsområdet og i Syd- og Vestsjælland på hverdage vil køre efter feriekøreplanerne.

Det svarer samlet til, at antallet af busafgange reduceres med ca. 35 pct. på Sjælland.

I weekenden kører alle busser dog som normalt.

Hvad med de busser, der kører til og fra hospitalerne. Bliver driften der også skåret ned?

Nej. Movia har i planlægningen haft særligt fokus på de buslinjer, der kører til og fra hospitalerne, hvor Movia har prioriteret et fortsat højt serviceniveau, så det kritiske personale i f.eks. sundhedssektoren fortsat kan komme på arbejde.

Der er også sikret ekstra drift på Lokaltog, så begge grene på Østbanen har tidlig forbindelse til Køge, og Odsherredsbanen har tilsvarende en tidlig forbindelse til Holbæk.

Hvor kan jeg se, hvornår min bus kører?

Du kan som altid se bussernes og lokaltogs køreplaner på rejseplanen.dk og her på siden fra 27.marts 2020.

Hvor længe skal busser og tog køre efter ændrede køreplaner?

Det afhænger af den aktuelle situation. Movia tilpasser i dialog med kommuner og regioner og busoperatørerne køreplanerne efter passagertal og efter myndighedernes udmeldinger i bestræbelserne på at reducere smitte med coronavirus.

Når I reducerer antallet af busser og lokaltog, kan man som passager så stadig holde afstand til de øvrige passagerer og chaufføren som anbefalet?

Ja. Passagertallet i busserne er faldet markant, så der er fortsat mulighed for at følge myndighedernes retningslinjer om at holde afstand til medpassagerer og chaufføren.

Det er kommet frem, at man skal gå eller tage cyklen, hvis man bare skal rejse en kortere tur. Men det kan jeg ikke. Hvad skal jeg så gøre?

Det er kommet frem, at man skal gå eller tage cyklen, hvis man bare skal rejse en kortere tur. Men det kan jeg ikke. Hvad skal jeg så gøre?

Du er selvfølgelig stadig velkommen i bus, tog og metro, også selvom du kun skal rejse en kort tur.

Opfordringen er givet til de borgere, som har mulighed for at gå eller cykle over kortere afstande for at give mere plads til dem, der ikke har samme mulighed. 

 

Er det nu farligt at rejse med bus, tog eller metro?

Nej, det er grundlæggende ikke farligt at rejse med bus, tog eller metro. De nye opfordringer handler om at begrænse smittespredningen samtidig med, at vores muligheder for at rejse ikke påvirkes mere end situationen nødvendiggør.

Man opfordrer til at rejse uden for myldretiden – men så kan jeg ikke nå på arbejde?

Der er tale om en generel opfordring, så dem, der har mulighed for at rejse på andre tidspunkter, gør det. På den måde kan vi sikre, at vi fordeler alle de rejsende lidt mere ud på busser, tog og metro i løbet af dagen.

Hvis du tilhører den særlige risikogruppe af borgere (se: på coronasmitte.dk under oftest stillede spørgsmål, afsnit 3, pkt. 2), så skal du udvise ekstra forsigtighed.

Se mere på coronasmitte.dk, som hele tiden opdateres med seneste nyt

Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan komme med bussen eller lokaltoget?

Det er myndighedernes anbefaling, at trafikselskaberne skal begrænse trængslen. Det betyder, at du vil kunne opleve, at du ikke kan komme med din sædvanlige bus eller lokaltog. Det er buschaufføren eller lokaltogspersonalet, som i den konkrete situation træffer beslutning om, hvorvidt bussen eller toget er for fyldt til at tage flere passagerer med.

Rejsegarantiens force majeure regel betyder, at Movia ikke dækker omkostninger til taxa under rejsegarantien i denne situation

Hvad med de busser, der kører til og fra hospitalerne. Bliver driften der også skåret ned?

Nej. Movia har i planlægningen haft særligt fokus på de buslinjer, der kører til og fra hospitalerne,
hvor Movia har prioriteret et fortsat højt serviceniveau,
så det kritiske personale i f.eks. sundhedssektoren fortsat kan komme på arbejde.


Der er også sikret ekstra drift på Lokaltog, så begge grene på Østbanen har tidlig forbindelse til
Køge, og Odsherredsbanen har tilsvarende en tidlig forbindelse til Holbæk.

FAQ - billetter og refusion
Kan jeg få mine penge tilbage for mit pendlerkort, når nu jeg ikke kan bruge det lige så meget?

Hvis du har et pendlerkort og ikke ønsker at rejse på grund af coronavirus, kan du få refunderet resten af perioden på kortet fra den dag, du henvender dig.

På de korttyper, hvor du almindeligvis skulle betale et ekspeditionsgebyr svarende til otte dage, kan du ekstraordinært få refusion uden gebyr. Det gælder fx Pendlerkort og rejsekort pendlerkort.

Vi arbejder pt. på at finde en løsning, så du kan få det fulde beløb tilbagebetalt. Hold dig opdateret på vores side omkring refusion i forbindelse med coronavirus.

 

Jeg har et Rejsekort pendlerkort eller et Rejse-kort med pendler kombi

Du kan få refunderet de resterende dage på dit kort ved at ringe til DOT Kundecenter på tlf. 7015 7000.

Hvis du har refunderet dit pendlerkort direkte i appen i marts 2020, kan du ekstraordinært få tilbagebetalt de resterende 8 dage, der er trukket i ekspeditionsgebyr.

Jeg har et Ungdomskort

Hvis du har et Ungdomskort købt hos DSB, kan du få refunderet resten af perioden på dit kort fra den dag, du henvender dig.

Hvad du skal gøre, afhænger af, om du har dit kort i en app eller som plastikkort:

Har du dit kort i en app, skal du sende os en email på ungdomskort@dsb.dk med dit stamkortnummer i emnefeltet.

Har du et plastikkort, skal du sende os en email på ungdomskort@dsb.dk. I emnefeltet skal du skrive dit stamkortnummer. Du skal også klippe dit kort over på langs, og sende os to billeder af det ituklippede kort - ét af forsiden og et af bagsiden af kortet.

Hvad med refusion af pensionistkort? Hvordan skal man gøre det, og får man fuld refusion eller er det efter de ordinære regler?

Som altid kan man – uden grund i øvrigt – få refunderet sit pensionistkort.

Du kan se mere om refusion af pensionistkort her.

Hvorfor tager I ikke imod kontanter?

Transportministeriet har opfordret trafikselskaberne til at sætte betaling med kontanter i busserne på pause. Den opfordring følger vi naturligvis. Det er nemmere at opretholde den nødvendige afstand mellem chauffør og passager, når der ikke er betjent billetsalg i bussen.

Så husk billet inden du stiger ombord på bussen. Du kan bruge rejsekort app eller SMS-billet via SMS 1415.

Hvis du ikke har en gyldig billet kan der udstedes en kontrolafgift.

Hvordan skal check-ind ekstra på rejsekort foregå? (under normale omstændigheder kræver det kontakt til chaufføren, så han kan omstille maskinen, som kun er oppe ved chaufførrummet)

Som i alle andre sammenhænge anbefaler vi at holde så god afstand som muligt – også hvis man skal tjekke flere ind. Lyt til chaufføren, som du plejer, og vend f.eks. ryggen til ved indtjek på standeren.

Opkræves man så også samme pris, som hvis man rejste på en lørdag på sit rejsekort?

Nej, du vil stadig betale hverdagspriser på dit rejsekort, selvom Movia kører efter lørdagskøreplaner.

Der er alene tale om en måde, at tilpasse kapaciteten på i hverdagene. Det har ikke nogen sammenhæng til prisen.

Gælder spærretiden så stadig på mit pensionistkort, nu hvor i kører lørdags- og feriekøreplaner i hverdagene?

Ja, der gælder stadig spærretid på pensionistkort i Hovedstadsområdet på hverdage.

De ændrede køreplaner fra 30. marts har alene noget at gøre med måden Movia tilpasser kapaciteten på. Men en hverdag er stadig en hverdag.