Cityringen åbner i 2019

Cityringen vil med sine 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler forbinde Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg på en hel ny måde

Den nye metrolinje får 17 underjordiske stationer, og på to af stationerne, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan du skifte til de eksisterende metrolinjer.

Hurtigt gennem byen

Cityringen vil ligesom den eksisterende metro have hyppige afgange døgnet rundt og køre uden en egentlig køreplan. Det vil tage 24 minutter at køre hele Cityringen rundt, og da metrotogene kører i begge retninger, vil den tidsmæssigt længste tur mellem Københavns Hovedbanegård og Skjolds Plads på Nørrebro tage 12 minutter. 

I begyndelsen af 2020 bliver Cityringen suppleret af Nordhavnslinjen, og i midten af 2024 åbner Sydhavnslinjen.

Langt flere får adgang til metro

Når Cityringen åbner, vil 85 pct. af københavnerne i brokvartererne få under 600 meter til en metro- eller togstation. Langt de fleste københavnere får derfor mindre end 10 minutters gang til en station, og det vil ændre det trafikale rejsemønster i det centrale København.

17 nye og anderledes stationer

Med Cityringen bliver de næste generationer af metrostationer skabt. Det sker med udgangspunkt i ønsket om ”mere af samme slags”, hvilket betyder, at de nye stationer bliver anlagt ud fra samme princip som de eksisterende metrostationer med store åbne stationsrum og nem adgang fra gade til perron.

Men mere af samme slags” er dog ikke lig med ”mere magen til”. Både materialerne til og farverne på vægbeklædningsmaterialerne på de nye stationer er nye og anderledes, og Cityringens stationer er derfor både røde, grønne eller hvide.

Se hvordan Cityringens stationer vil se ud over og under jorden.

Kort over den nye Cityring som åbner til sommer