Cityringen er åbnet

Cityringen forbinder med sine 15,5 kilometer lange underjordiske tunneler Indre By, Østerbro, Nørrebro, Vesterbro og Frederiksberg på en hel ny måde

Den nye metrolinje har 17 underjordiske stationer, og på to af stationerne, Frederiksberg og Kongens Nytorv, kan du skifte til de eksisterende metrolinjer.

Hurtigt gennem byen

Cityringen har ligesom den eksisterende metro hyppige afgange døgnet rundt og kører uden en egentlig køreplan. Det tager 24 minutter at køre hele Cityringen rundt, og da metrotogene kører i begge retninger, vil den tidsmæssigt længste tur mellem Københavns Hovedbanegård og Skjolds Plads på Nørrebro tage 12 minutter. 

I begyndelsen af 2020 bliver Cityringen suppleret af Nordhavnslinjen, og i midten af 2024 åbner Sydhavnslinjen.

Langt flere får adgang til metro

Efter Cityringen er åbnet, har 85 pct. af københavnerne i brokvartererne under 600 meter til en metro- eller togstation. Langt de fleste københavnere har derfor mindre end 10 minutters gang til en station, og det ændrer det trafikale rejsemønster i det centrale København.

17 nye og anderledes stationer

Med Cityringen er de næste generationer af metrostationer skabt. Det er sket med udgangspunkt i ønsket om ”mere af samme slags”, hvilket betyder, at de nye stationer er blevet anlagt ud fra samme princip som de tidligere metrostationer med store åbne stationsrum og nem adgang fra gade til perron.

Men mere af samme slags” er dog ikke lig med ”mere magen til”. Både materialerne til og farverne på vægbeklædningsmaterialerne på de nye stationer er nye og anderledes, og Cityringens stationer er derfor både røde, grønne eller hvide.

Se hvordan Cityringens stationer ser ud over og under jorden.

Kort over den nye Cityring som åbner til sommer