Har du modtaget en kontrolafgift i en af Movias busser og mener du, at den er udstedt på et forkert grundlag, kan du gøre indsigelse mod kontrolafgiften.

På siden her kan du få svar på nogle af de mest almindelige spørgsmål, samt undersøge specifikke emner nærmere. 

Du kan også betale din kontrolafgift med MobilePay eller betalingskort på Movias betalingsside.

Ofte stillede spørgsmål

Kontrolafgiften er ens for alle og kan ikke nedsættes, selvom du er studerende, kontanthjælpsmodtager eller lignende

Hvis du har et gyldigt personligt pendlerkort, men ikke kan fremvise det i kontrolsituationen, kan du få kontrolafgiften nedsat til 125 kr. Du skal udfylde klageformularen og vedhæfte en kopi af dit gyldige pendlerkort senest 14 dage efter kontrolafgiften er udstedt.

Andre typer af billetter kan ikke efterfølgende indsendes som dokumentation, da de ikke er personlige og kan overdrages til andre. Bemærk, at et rejsekort kun er gyldigt, hvis det er checket ind.

 

Nej, det er desværre ikke muligt at lave en afdragsordning med Movia.

På fakturaen, som du har modtaget i din e-Boks, står der angivet en FIK-kode (+71 < XXXXXXXXXXXXXXX+80456859), som du skal benytte til at betale din kontrolafgift i banken eller via netbank.

Du kan også betale din kontrolafgift med MobilePay eller betalingskort på Movias betalingsside.

 

Det er dit eget ansvar som kunde at kunne fremvise en gyldig billet til kontrolløren. Kan du ikke det, skal du betale kontrolafgiften.

Movia har ikke mulighed for at forholde sig til, om den manglende billet skyldes forsøg på bevidst snyd, misforståelser, forglemmelser eller andet. Vi forholder os til, hvorvidt der kan fremvises gyldig billet eller ej.

 

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Vælg et emne