Misbrug af identitet

Hvis du mener, at nogen har misbrugt din identitet og udgivet sig for at være dig ved en billetkontrol i bussen, skal dette naturligvis stoppes.

Først og fremmest skal du anmelde identitetstyveriet til politiet og dernæst udfylde kontaktformularen, når du har modtaget en bekræftelse med et journalnummer fra politiet.

Ofte stillede spørgsmål
Hvad skal jeg indsende?

Når du har anmeldt sagen til politiet, modtager du en kvittering med et journalnummer. Du skal derefter udfylde klageformularen og vedhæfte kvitteringen med journalnummeret for anmeldelsen.

Hvis det er muligt, skal du også indsende dokumentation for hvor du har været, på det tidspunkt hvor kontrolafgiften blev udstedt. Det kan eksempelvis være en erklæring fra din arbejdsgiver, skole eller lignende.

Hvad sker der efterfølgende?

Når vi modtager kvitteringen fra din anmeldelse med journalnummeret, sætter vi en alarm i vores system.

Det betyder, at politiet vil blive tilkaldt for at foretage identifikationen, hvis dit navn dukker op i forbindelse med udstedelse af en kontrolafgift og vedkommende ikke kan fremvise billede ID.

Kan I kigge på bussens overvågning?

Nej, vi må ikke bruge overvågningsmateriale til at få løst denne type opgaver. Movia har ikke adgang til optagelserne, der som udgangspunkt kun kan udleveres til politiet.

Det er det enkelte private busselskab, der kører den pågældende buslinje, der har ansvaret for TV-overvågningen. Spørgsmål til TV-overvågning skal derfor rettes til det busselskab, der kører den pågældende buslinje.

Hvis du mener, der er foregået noget ulovligt i bussen, bør du kontakte politiet, da det kun er dem, der kan få optagelserne udleveret. Bemærk, at optagelserne slettes inden for meget kort tid. Du skal derfor kontakte politiet omgående, såfremt der kunne være en anledning til at tage dem i brug.

Fik du ikke svar på dit spørgsmål?

Skriv til os