Tjek om du er dækket af rejsegarantien
- Hvis bussen eller lokaltoget er mere end 20 min. forsinket.
- Hvis bussen kører forbi stoppestedet uden at standse, selvom du har været der til tiden samt været synlig for chaufføren – og der er mindst 20 min. til næste afgang.
- Hvis lokaltoget kører forbi stationen, selvom du har trykket stop på stationen, og lokaltoget kunne nå at standse – og der er mindst 20 min. til næste afgang.
- Hvis lokaltoget ikke standser ved stationen, selvom du rettidigt har trykket stop i toget.
- Hvis bussen eller lokaltoget kører mere end 2 min. før tid – og der er mindst 20 min. til næste afgang
- Kun for den del af turen, hvor det var planlagt at benytte Movias busser eller lokaltog.
- Fra stoppested til stoppested/station eller fra station til station/stoppested på den pågældende bus- eller lokaltogsrute.
- Rejsegarantien gælder ikke ved planlagte busændringer eller ændringer af togdriften, der er annonceret på dinoffentligetransport.dk senest 24 timer før afgang.
- Rejsegarantien gælder ikke ved mistede forbindelser til øvrige busser eller tog, fx hvis forsinkelse på én bus eller tog medfører, at du kommer for sent til din næste bus eller tog.
- Hvis bussen kører forbi stoppestedet, fordi der ikke er plads til flere i bussen, gælder rejsegarantien ikke.
- Rejsegarantien gælder ikke øvrige omkostninger som følge af forsinkelsen, fx fly-, tog- eller teaterbilletter, tabt arbejdsfortjeneste eller lignende.
- Ved arbejdsnedlæggelser gælder rejsegarantien ikke.
- Når vejrforholdene betyder, at Movia ikke har en reel chance for at overholde køreplanen.
- For rejser med Flextrafik gælder rejsegarantien ikke.
- Ved force majeure (fx krig, terror og naturkatastrofer).
Bemærk: Hvis du fra Rejseplanen eller på nedtællingsmodulet ved stoppestedet modtager besked om, at bussen eller lokaltoget er mere end 20 min. forsinket, kan du ikke automatisk tage en taxa på Movias regning. Bussen/lokaltoget kan nemlig godt nå at indhente forsinkelsen og ankomme tidligere. Informationen opdateres løbende. Tjek også altid information om omlægninger på dinoffentligetransport.dk under den enkelte linje eller tjek mulige forslag til andre rejseveje på Rejseplanen.dk. Så når du måske frem til tiden alligevel.
Det kan du gøre her på siden, eller du kan sende et brev til:
Trafikselskabet Movia
Gammel Køge Landevej 3
2500 Valby
Mærk kuverten: ”Rejsegaranti”.Movia skal modtage ansøgningsskemaet sammen med vedhæftet foto/scanning af taxakvitteringen senest 14 dage efter hændelsen, ellers kan vi ikke behandle ansøgningen. Vi refunderer op til 300 kroner pr. taxa, uanset hvor mange personer I er om at dele taxaen. Refusionen vil ske 7-14 dage efter, vi har modtaget din ansøgning.
Ved taxa forstås kørsel, der udføres i henhold til betingelserne i taxalovgivningen (herunder lov om erhvervsmæssig personbefordring).

Søg om rejsegaranti
Spørgsmål til rejsegaranti
Ja, Movia dækker op til 300 kroner af regningen, hvis du må tage en taxa, fordi bussen eller lokaltoget er forsinket mere end 20 minutter.
Bemærk: Hvis du fra Rejseplanen eller på nedtællingsmodulet ved stoppestedet modtager besked om, at bussen eller lokaltoget er mere end 20 min. forsinket, kan du ikke automatisk tage en taxa på Movias regning. Bussen/lokaltoget kan nemlig godt nå at indhente forsinkelsen og ankomme tidligere. Informationen opdateres løbende. Tjek også altid information om omlægninger på dinoffentligetransport.dk under den enkelte linje eller tjek mulige forslag til andre rejseveje på Rejseplanen.dk. Så når du måske frem til tiden alligevel.
Ja, du lægger selv ud for taxaturen. Husk at få den originale taxakvittering, da den efterfølgende skal bruges til din ansøgning. Det er kun den originale taxakvittering, du kan bruge i ansøgningen. Andre former for kvittering mv. som bankudskrifter eller dankortkvitteringer er ikke gyldige.
Movias Rejsegaranti dækker max. 300 kr. pr. taxaregning, hvis betingelserne er opfyldt. Bemærk, at beløbet på 300 kr. er pr. taxa uanset, hvor mange I er om at dele taxaen. Der kan således kun ansøges om 300 kr. én gang pr. taxa.Din ansøgning og taxakvittering skal være modtaget senest 14 dage efter hændelsen. Ellers kan vi ikke garantere, at vi kan behandle ansøgningen.
Det kan du gøre her på siden, eller du kan sende et brev til:
Trafikselskabet Movia
Gammel Køge Landevej 3
2500 Valby
Mærk kuverten: ”Rejsegaranti”.Movia skal modtage ansøgningsskemaet sammen med vedhæftet foto/scanning af taxakvitteringen senest 14 dage efter hændelsen, ellers kan vi ikke behandle ansøgningen. Vi refunderer op til 300 kroner pr. taxa, uanset hvor mange personer I er om at dele taxaen. Refusionen vil ske 7-14 dage efter, vi har modtaget din ansøgning.
Ved taxa forstås kørsel, der udføres i henhold til betingelserne i taxalovgivningen (herunder lov om erhvervsmæssig personbefordring).
Hvis du er blevet forsinket med lokaltoget, kan du have ret til at få dækket et beløb til mad/drikke (max. 50 kr.). Det følger af EUs Forordning om jernbanepassagerers rettigheder. Din samlede togrejse skal være forsinket 60 min. eller mere.
Læs om dine rettigheder og søg om kompensation på Lokaltogs hjemmeside.
Du har mulighed for at klage over afgørelsen til Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Klager til ankenævnet skal indgives via en formular.
Ankenævnet opkræver gebyr for at behandle en klage.