Handelsbetingelser for DOT Billetter - Scan & Rejs

DOT Billetter - Scan & Rejs er udviklet til Android og iOS smartphones (fremover benævnt ”smartphones”) til køb af City Pass (fremover benævnt ”billet”) til offentlig transport med bus, tog og metro i centrum af København inklusive Københavns lufthavn eller hele hovedstadsområdet. DOT Billetter - Scan & Rejs er en app med et begrænset udvalg af billetter, hvor du nemt og hurtigt kan købe en billet og blive klar til at rejse. DOT Billetter - Scan & Rejs fungerer som en instant app på Android smartphones og et appklip på iPhone smartphones. Du åbner appen ved at scanne en QR-kode eller trykke på et link. Derefter er appen klar til brug, uden at du behøver installere appen fra App/Play Store. Når et køb gennemføres, tilknyttes billetten smartphonens aktuelle installations-ID, hvilket kan have betydning for brugen af appen. Læs mere om dette under emnet Levering af billetter.

Der kan være begrænsninger i forhold til hvilke smartphones, der kan benytte appklip eller instant app, og der stilles krav til OS versionen på telefonen. Læs derfor mere på nedenstående links, hvis du oplever problemer med at åbne DOT Billetter - Scan & Rejs.
Læs mere om instant apps til Android smartphones
Læs mere om appklip til iPhones
DOT Billetter - Scan & Rejs udbydes og ejes af Din Offentlige Transport (DOT), Gammel Køge Landevej 3, 2500 Valby, CVR 38181793. DOT - Din Offentlige Transport er et samarbejde mellem DSB, Metroselskabet og Movia (”Trafikvirksomhederne”), som har til formål at sikre en god kundeoplevelse under rejser på tværs af transportformer på Sjælland, Lolland, Falster og Møn.

Rejseregler

Rejsen er omfattet af det benyttede trafikselskabs forretningsbetingelser/rejseregler med oplysning om rejsetidsgaranti eller rejsegaranti, erstatning ved forsinkelse, erstatningsbefordring, erstatningsansvar, tilbagebetaling mm. Læs om rejsegaranti for bus, tog og metro. Læs om rejsetidsgaranti for tog. Læs om de fælles landsdækkende rejseregler og vejledning til brug af kort og billetter her.

Gyldighed

Billetter i DOT Billetter - Scan & Rejs bliver gyldige med det samme efter købet. Du skal have gyldig billet inden påbegyndelse af rejsen. Billetter er først gyldige, når de er modtaget på smartphonen, er aktive og kan fremvises på forlangende. Billetten er gyldig til et ubegrænset antal rejser med bus, tog og metro inden for gyldighedstiden og -området som vist på billetten. City Pass Small er gyldig til rejser i Københavns centrum inklusive Københavns lufthavn (zone 1-4). City Pass Large gælder i hele hovedstadsområdet (zone 1-99) inklusive Københavns centrum og Københavns lufthavn. Sidste påstigning skal ske, inden billetten udløber. Hvis din billet udløber under din rejse, skal transportmidlet forlades ved førstkommende endestation eller i metroen senest 30 minutter efter udløb af rejsehjemlens tidsgyldighed. Du kan ikke skifte til anden bus, andet tog eller metro efter udløb af billetten. Hvis du mister/glemmer din smartphone, løber den tør for strøm, eller er du på anden måde ikke i stand til at vise din billet eller få den scannet, fx på grund af en revnet skærm, skal du købe en anden billet. Gør du ikke det, må du påregne at skulle betale en kontrolafgift. Kopiering, forfalskning eller ændring af billetter og overførsel til anden person er strafbart, og misbrug kan anmeldes til politiet. Det er endvidere strafbart at rejse på billetter, der er forfalskede eller kopierede. Skærmbilleder eller anden kopiering af billetter accepteres ikke som gyldig rejsehjemmel. Læs mere om City Pass på denne side

Levering og overførsel af billetter og månedskort

Billetter købt via DOT Billetter - Scan & Rejs bliver leveret til og gemt på den smartphone, hvorpå købet er gennemført og på det aktuelle installations-ID. Undgå at gendanne din smartphone’s fabriksindstillinger eller rydde appens data (gælder kun Android), mens du har en gyldig billet. Hvis du gør det, ændrer din smartphone’s installations-ID sig. Da billetkøbet er knyttet til dit installations-ID på din smartphone, vil billetten derfor forsvinde fra din telefon, og du vil ikke kunne genskabe den. Det er ikke muligt at udskrive, overføre eller videresende billetter til en anden smartphone. Hvis du har mistet din billet købt i DOT Billetter - Scan & Rejs, skal du kontakte DOT Kundeservice. Hvis du lukker DOT Billetter - Scan & Rejs og ikke kan finde den igen: Du kan åbne appen og dine eventuelle billetter på følgende måde:
  • Tryk på linket i kvitteringsmailen, du modtager efter købet
  • Gå til rejs.app websiden og tryk på iOS- eller Android-knappen
  • Scan QR-koden på denne side
  Særligt for iOS:
  • Søg på ”dot” og genfind appen
  • Gå til dit appbibliotek og søg på ”dot”
  Særligt for Android:
  • Gå til Indstillinger, gå til undermenu Apps og tryk på ”DOT Billetter”
  • Gå til Play Store og søg på ”DOT Billetter” og tryk på ”Prøv nu”

Kontrol

Billetter skal vises til chaufføren ved indstigning i bus og til kontrolpersonalet på forlangende i bus, tog og metro. Billetter skal vises i appen, således at animationsikonet på billetten er aktivt. Zoner og dato skal fremgå, og på forlangende skal kontrolkoden på side 2 af billetten både kunne vises og scannes, og telefonen sættes i online tilstand. Skærmbilleder eller anden kopiering af billetter accepteres ikke som gyldig rejsehjemmel. Kontrolpersonalet skal kunne verificere billettens gyldighed ved at scanne billetten. Derfor skal du selv sikre, at din smartphone er i en stand, hvor dette er muligt. Vær opmærksom på, at en revnet skærm kan forhindre scanning af billetten.

Betalingsmetoder

Du kan betale med Apple/Google Pay eller betalingskort i DOT Billetter - Scan & Rejs. Du kan betale med følgende betalingskort: Visa/Dankort, Visa, Visa Electron, MasterCard og Maestro. Dankort accepteres ikke. Betalingen bliver trukket på din konto, når billetten leveres til din smartphone. Vær opmærksom på, at der kan være delvis eller fuld begrænsning på brug af betalingskort, som er udstedt i udlandet. Apple/Google Pay kan benyttes, hvis ens telefon og styresystem understøtter dette. DOT anvender Billwerk+ som Payment Service Provider og Nets som kortindløser, hvilket sikrer, at din betaling er sikker og certificeret. For alle kortbetalinger er der tilføjet et ekstra sikkerhedstrin i betalingsforløbet i form af 3D Secure eller Secured by Nets, så dit betalingskort ikke kan blive misbrugt af andre. På Billwerk+’ hjemmeside og nets.eu kan du læse om sikker betaling. For yderligere information vedrørende betaling via internettet henviser vi til www.forbrug.dk.

Kvittering

Når du gennemfører dit køb, skal du indtaste din e-mailadresse, så vi kan sende dig en kvittering for dit køb. I kvitteringen er der et link til at hente DOT Billetter - Scan & Rejs på din telefon igen. Det er kun muligt at hente købte billetter igen, såfremt installations ID’et på din telefon ikke har ændret sig siden købstidspunktet. Læs mere om dette under emnet Levering af billetter. Kvitteringen kan ikke benyttes som billet.

Ændringer

Billetten kan som udgangspunkt ikke ombyttes, ændres eller tilbagebetales. I særlige tilfælde kan den tilbagebetales, hvis den ikke har været benyttet, f.eks. ved fejl eller afbrydelser hos trafikselskaberne. Tilbagebetaling kan kun ske ved henvendelse til DOTs kundeservice.

Spærring for køb af billet

Trafikselskaberne kan ved begrundet mistanke om misbrug, eller forsøg på misbrug, spærre dit installations-ID for køb i DOT Billetter - Scan & Rejs. Misbrug af systemet kan f.eks. være flere bestillinger, der ikke fuldføres, køb efter påstigning eller lignende. Spærrede kunder vil fortsat kunne købe mobilbilletter via DOT SMS-billetter, Rejsekort, billetautomater og betjent salg. Ved misbrug af systematisk eller særlig grov karakter kan kunder også blive spærret for køb i øvrige DOT salgskanaler. Klager over spærring kan rettes til DOTs kundeservice: Skriv til DOT

Gebyr

Der er intet gebyr ved køb af billetter i DOT Billetter app - Scan & Travel. Der kan dog være omkostninger til dit dataforbrug ved brug af DOT Billetter app - Scan & Travel afhængigt af dit telefonabonnement.

Forbehold

Der tages forbehold for ændringer i specifikation i produktet, prisstigninger, valutaændringer, force majeure, afgiftsændringer samt trykfejl. DOT forbeholder sig ret til at ophøre med at understøtte ældre operativsystemer i takt med, at de ikke længere vedligeholdes af Apple og Google.

Spørgsmål og øvrige henvendelser

Ved fejl, mangler eller evt. udeblevne leverancer skal du kontakte DOTs kundeservice: Din Offentlige Transport Tlf.  70 15 70 00 www.dinoffentligetransport.dk Trafikvirksomhederne under Din Offentlige Transport er alle tilsluttet Ankenævnet for Bus, Tog og Metro. Er du ikke tilfreds med en afgørelse truffet af et af selskaberne, har du derfor mulighed for at klage til: Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Automatikvej 1, 2860 Søborg, www.abtm.dk, tlf. 22 62 65 00.   Version 1.0, 1. juli 2024